ÚLOHA: Jednoduchý kompas
- Podrobnosti
- Mgr. Jan Hodinář
- Aktualizováno: 18.02.2013
- Zobrazení: 4021
Informace
Obtížnost: Lehce pokročilý (2 z 5)
Doporučený věk: 14+
Doporučený čas: sestava 5 minut, program 30 minut
Zadání
Když už vlastníme kompas senzor, tak proč si z něj neudělat digitální kompas do polních podmínek? Můžeme si také hodně pohrát s grafickým znázorněním na displeji a naučit se tak kreslit na displeji nejen text a body, ale i čáry a zobrazení měnit to podle směru natočení kompasu.
První věcí, kterou bychom si měli zkusit je vytvořit klasickou kompasovou ručičku.
- Vytvořte jednoduchý přenosný kompas.
- Na displeji kostky se bude alespoň přibližně graficky zobrazovat šipka, která bude ukazovat buď na sever nebo na jih, podle toho jak bude kompas natočen.
- Aby byl kompas použitelný, musí být na displeji vypsáno, zda šipka zrovna ukazuje směrem k severu, nebo k jihu.
Stručný návod, TIPY A TRIKY
K SESTAVENÍ
- Sestavení zapojení této úlohy není vůbec náročné. Jediná věc, na kterou si musíme dát pozor je, aby jsme neumístili kompas senzor příliž blízko kostce. Když toto uděláme, nebo když se senzorem zavítáme blízko k zapnutému elektrickému zařízení či ke kovovým předmětům, senzor bude zmaten a nebude ukazovat správně.
K PROGRAMU
- Program v této úloze je složitější než kontrukce.
- Základem je nekonečná smyčka, ve které se vždy načítá absolutní směr z kompasu.
- Poté pomocí bloku range zjistíme jeslti ukazujeme spíše na sever nebo spíše na jih.
- Podle toho pak vypíšeme text "Sever" a "Jih" a podle přesné hodnoty ze senzoru vykreslíme zobáček směřující do správného směru.
- Směr na jih je nejjednodušší protože hodnoty jsou v rozmezí 90-270. Stačí tedy od hodnoty směru doečíst 90 a výsledke vydělit dvěma. Tento bod je pak přibližně bod na horním okraji displaye, kam bude směřovat šipka.
- V případě severu pak uděláme totéž, ale musíme tuto část rozdělit na dvě části, aby se to snadněji počítalo. 0 ukazuje na sever. Je tedy třeba rozdělit display na části 0-90 a 270-359. První části jednoduše vydělíme 2 a tím získáme výsledný bod. Ve druhé části pak od 360ti odečteme získanou hodnotu, vydělíme dvěma a přičteme 50, protože jsme ve druhé části displaye.
- Vykreslování provádíme pomocí možnosti Drawing v bloku Display. Nezapomeňte při použití více bloků display odškrtnout Clear pro více prvků vykreslených najednou.
VIDEOUKÁZKA
ŘEŠENÍ úlohy
ZAMĚŘENÍ ÚLOHY, METODICKÉ POKYNY
Další z konstrukčně poměrně jednoduchých úloh. Při konstrukci však nezapomeňte, že v kostce jsou baterie, které obsahují velké množství kovu. Přestože kompasový senzor má možnost korekce, nestačila by.
Příklad bude daleko více obtížnější po programové stránce. Budete-li chtít pracovat s menšíma dětma či naprostýma začátečníkama, zadání upravte a na displeji vykreslujte jen číslicovou hodnotu natočení ve stupních. Příklad pak bude o dosti snazší.
KONSTRUKČNÍ MODEL
Použité stavebnice: Lego 9797 (základní stavebnice)
Použité moduly: Řídící kostka NXT, Kompasový senzor
Postup konstrukce: uložit a prohlédnout (formát LEGO Digital designer) (ZIP)
ŘÍDÍCÍ PROGRAM
Zdrojový program: stáhnout (formát pro NXT-G) (ZIP)