ÚLOHA: Pouťová houpačka
- Podrobnosti
- PhDr. Petr Simbartl, Ph.D.
- Aktualizováno: 19.05.2015
- Zobrazení: 9077
INFORMACE
- Obtížnost: Začátečník (1 z 5)
- Doporučený věk: 8+
- Doporučený čas: sestava 10 minut, program 25 minut
ZADÁNÍ
Na pouti jsou k vidění různé pouťové atrakce. Jednou z nejstarších jsou pouťové houpačky. My si také jednu takovou uděláme.
- Vytvořte pouťovou houpačku, která se po stisknutí dotykového senzoru rozhoupe a to tak, že se natočí pomalu na jednu stranu, v této poloze chvíli vydrží a posléze se rozhoupe. O houpání se bude starat jeden servomotor.
- Houpání pokračuje do té doby, než se opětovně stiskne a uvolní tlačítko.
- Po uvolnění tlačítka se provede lopink (otočení o 360° přes hlavu) a houpačka se vrátí zpět do základní polohy.
- Pro zvýšení efektu budou po spuštění programu blikat světla.
STRUČNÝ NÁVOD, TIPY A TRIKY
K SESTAVENÍ
- Konstrukce je velmi jednoduchá, jen si je potřeba dát pozor na umístění kabelů tak, aby se za provozu nedostaly do houpačky.
- Pro konstrukci vyberte odolného panáčka, který na podložce dobře drží. Nechcete přece, aby se mu udělalo špatně nebo aby došlo k jeho zranění :-D.
K PROGRAMU
- K houpání je využíván servomotor, který lze natočit o určitý úhel a to buď v jednom či druhém směru.
- Blikání je řešeno zapínáním a vypínáním světel, mezi které je vloženo malé zpoždění.
- Pro realizaci blikání lze využít další větvě programu vycházejících z počáteční pozice. Jedna větev se tak bude starat o ovládání a houpání, další nezávislá o blikání. Celkem lze v programu využít až tři nezávislé větve.
FOTO
VIDEOUKÁZKA
ŘEŠENÍ ÚLOHY
ZAMĚŘENÍ ÚLOHY, METODICKÉ POKYNY
Úloha je zaměřena na základní použití Interaktivního servomotoru, který je natáčen o určitý úhel a to buď v jednom či druhém směru. V úloze je také nutno detekovat stisk tlačítka a podle jeho pořadí v cyklech provádět určité úkony. Rozšířením úlohy je využití blikání, které je realizováno druhou paralelní větví programu, která zaručuje jeho pravidelné nepřerušované vykonávání.
KONSTRUKČNÍ MODEL
- Použité stavebnice: Lego 9797 (základní stavebnice)
- Použité moduly: Řídící kostka NXT, Světelná kostka, Interaktivní servomotor, Dotykový senzor
- Postup konstrukce: rychlý náhled, uložit a prohlédnout (formát LEGO Digital designer) (ZIP)
ŘÍDÍCÍ PROGRAM
- Zdrojový program: stáhnout (formát pro NXT-G) (ZIP)