KURZ: Světelné kostky a signalizace tlačítek řídící jednotky
- Podrobnosti
- Mgr. Jan Baťko
- Aktualizováno: 06.09.2017
- Zobrazení: 11603
KAPITOLY
Základní sada stavebnice LEGO MINDSTORMS NXT obsahuje světelné kostky, které jsou opatřeny vláknovou žárovkou. Kostky jsou napájeny 9V a jejich stálý odběr je 30mA. Jedná se o výstupní zařízení a tudíž jsou k řídící jednotce připojeny pomocí jednoho ze vstupních portů (A, B nebo C). Připojují se pomocí redukčního kabelu RCX, který zajišťuje kompatibilitu mezi starší a novější verzí rozhraní pro připojení senzorů.
Novější stavebnicí LEGO Mindstorms EV3 již nejsou světelné kostky podporovány. Tento typ signalizace byl nahrazen a nově obsahuje řídící jednotka podsvícení svých tlačítek, které je možné využít jako vnější světelnou signalizaci. Ovládání podsvícení je možné pomocí příslušného bloku v programovacím prostředí EV3. V záložce EV3 níže se tak již nevěnujeme světelným kostkám, ale popisujeme práci se světelnou signalizací řídící jednotky v tomto programovacím prostředí.
Práce se světelnými kostkami v programovacích prostředích
NXT-G
BLOK PRO OVLÁDÁNÍ světelných kostek
Rozcestník
Umístění bloku
Blok Lamp pro ovládání světelných kostek se nachází v paletě Complete > Action.
Popis bloku
Programový blok Lamp obsahuje šest konektorů pro připojení dalších bloků:
Port - značí výstupní port, ke kterému je kostka připojena.
Action - vyjadřuje, zda je žárovka kostky rozsvícena či nikoliv.
Intensity - udává hodnotu intensity světla (0 - 100).
Aktuální nastavení bloku udávají tři ikonky. Vpravo nahoře je zobrazen port, ke kterému je kostka připojena (A, B nebo C). Ve spodní části poté signalizace, zda je kostka rozsvícena či není (On nebo Off). Poslední, umístěná vpravo dole udává nastavenou intenzitu světla.
Parametry bloku
Port: označuje, ke kterému výstupnímu portu je kostka připojena (A, B nebo C).
Action: nastavení, zda je LED dioda umístěná na kostce rozsvícena (On) nebo zhasnuta (Off).
Intensity: tažítkem nastavitelná hodnota intensity světla LED diody (0 - 100).
RobotC
Příkazy pro práci se světelnými kostkami
Světelné kostky opatřené vláknovou žárovkou nenabízí příliš mnoho funkcí, jelikož jejich hlavní určení je spíše v podobě signalizátoru nějakého jevu. Při jejich ovládání tedy pracujeme hlavně s nastavením intenzity svitu a dobou po kterou žárovka svítí.
Rozcestník
Nastavení intenzity svitu kostek
Ovládání světelných kostek v programovacím prostředí RobotC se provádí obdobným způsobem, jako ovládání chodu motoru. K nastavení intenzity světla slouží příkaz motor[], u nějž v závorce definujeme, k jakému výstupnímu portu kostky, ho pomocí RCX kabelu připojujeme. Číselnou hodnotou na stupnici 0 - 100 poté udáváme samotnou intenzitu světla.
motor[motorB] = 100; // Kostka je pripojena k portu B a sviti s maximalni intenzitou.
Ovládání doby svitu kostek
U světelné kostky je možné ovládat dobu, po kterou je její žárovka rozsvícena či zhasnuta. K načasování podobných jevů slouží příkaz wait1Msec(). Jeho pomocí můžeme v milisekundách určit dobu, po kterou se daný úkon bude provádět. Tímto způsobem je možné přesně nastavit sekvence, po které bude světlo svítit či bude zhasnuto nebo dosáhnout rozblikání diody.
motor[motorA] = 100; // Kostka je pripojena k portu A a sviti s maximalni intenzitou svetla. wait1Msec(4000); // Doba svitu kostky je ctyri sekundy. motor[motorA] = 0; // Po ctyrech sekundach dioda kostky zhasne. wait1Msec(4000); // Po dobu ctyr sekund je dioda kostky zhasnuta. motor[motorA] = 100; // Po uplynuti doby ctyr sekund po ktere byla dioda kostky zhasnuta se opet rozsviti s maximalni intenzitou. wait1Msec(4000); // Dioda svetelne kostky bude opet svitit po dobu ctyr sekund a pote zhasne.
EV3
Blok pro práci se světelnou signalizací řídící jednotky
Rozcestník
Umístění bloku pro světelnou signalizaci řídící jednotky
Programový blok Brick Status Light je umístěn v paletě Action.
Změna režimu programového bloku
Programový blok Brick Status Light můžeme využívat ve třech základních režimech. Přepínání mezi nimi se provádí pomocí tlačítka v levé spodní části bloku (červeně zvýrazněno).
Režimy programového bloku
Off (vypnuto)
Režim, pomocí kterého je možné vypnout aktivní světelnou signalizaci řídící jednotky.
On (zapnuto)
Režim pro zapnutí světelné signalizace řídící jednotky. Programový blok obsahuje v tomto režimu dva vstupní porty.
Colour - výběr barvy světelné signalizace. Na výběr máme ze tříbarev (viz obrázek níže).
Pulse - pokud je hodnota nastavena na True (pravda) světlo pulzuje, v opačném případě nikoliv.
Reset (resetování)
Režim, který znovu aktivuje výchozí světelnou signalizaci chodu programu (zelené blikající světlo).