Ručičkové hodiny
ÚLOHA: Ručičkové hodiny (3 motory)
- Podrobnosti
- Mgr. Jan Hodinář
- Aktualizováno: 18.02.2013
- Zobrazení: 5138
Informace
Obtížnost: Expert (5 z 5)
Doporučený věk: 14+
Doporučený čas: sestava 1 hodina 30 minut, program 2 hodiny
Zadání
- Vytvořte tříručičkové analogové hodiny.
- Jak to u takových hodin bývá zvykem jedna ručička bude pro vteřiny další pro minuty a poslední bude ukazovat hodiny.
- Aktuální čas musí jít po zapnutí nastavit pomocí tlačítek na kostce(«-hodiny,»-minuty, ■-start hodin).
- Při nastavování času zobrazujte hodnoty na displey kostky ve formátu hodiny:minuty.
- Po potvrzení aktuálního času se ručičky nejprve přesunou do výchozí polohy a poté zaujmou správnou polohu podle aktuálního času.
- Jakmile jsou ručičky ve správné poloze vymažte display a rozběhněte hodiny tak, aby mohli běžet teoreticky dokud jim nedojde baterie a aby ukazovali správný čas.
- Ke stavbě tohoto robota využijte 3 servomotory.
Stručný návod, TIPY A TRIKY
K SESTAVENÍ
- První problém při stavbě je umístit tři motory do víceméně jedné linie, aby ručičky byli na stejné úrovni. Vypadá to lépe, ovšem ve skutečnosti je jedno, kde se ručičky budou točit hlavně si nesmějí překážet.
- Pravým oříškem je připevnit dotykové senzory, sloužící k nastavení základní polohy ručiček, tak aby byli ve správné vzdálenosti od os otáčení a bylo je možné ve správnou chvíli zmáčknout. To bude vyžadovat několik pokusů.
- Důležité je také to, aby kontakt se senzorem nebránil motoru v otáčení.
- Musíte brát v potaz, že motorek není chirurgický nástroj a proto je možné že se vám hodiny budou o minutku dvě zpožďovat a nebo předcházet. Z toho si nic nedělejte, ovšem snažte se hodiny udělat co nejpřesnější.
- Všechny senzory musí být umístěny hodně napevno protože se o ně budou motorky dost otírat.
- Dejte si pozor ať celého robota dobře vyvážíte. Nejspíš budete mít u sebe tři motory a tím posunete těžiště v tomto směru. Hodiny vám pak mohou přepadávat.
K PROGRAMU
- Program je na této úloze asi to nejtěžší. Proto je třeba si ho hodně dopředu promyslet a dobře odsimulovat.
- V této úloze se hodně pracuje s proměnnými proto si je dobře nadefinujte a hlavně jim dejte vhodná jména, abyste věděli i uprostřed programu co která obsahuje.
- První část programu je smyčka, která počítá stisky tlačítek na kostce a ukládá hodiny a minuty do příslušnách proměnných. V této smyčce je také zároveň zobrazuje na displey. Jelikož NXT v této verzi neumí pracovat s formátem textu musíte jednotlivé proměnné a dvojtečku mezi ně zobrazovat na display postupně a předtím ho nepřemazávat. Text se tam pak uchová jako kdžy píšete křídou na tabuli. Při upgradu hodnot pak celý display smažte a znovu vypište.
- Jakmile je čas nadefinován je třeba nastavit ručičky do výchozí polohy. To uděláte jednoduše tak, že rozjedete motor a budete čekat na stisk příslušného senzoru. Jakmile ho dostanete motor zastavte. V případě že nezastavil ve správné poloze dejte mu ještě pár stupňů . Kolik to zjistíte metodou pokus omyl. Ručičky se musí umět vynulovat z jakékoliv polohy proto nejdřív zjistěte zda není senzor náhodou stisknut. Pokud ano popojedtě kousek a pak pokračujte procesem popsaným výše.
- Když jsou ručičky v nulové poloze je třeba je přesunout do správné polohy podle aktuálního času. Zahrnuje to několik matematických úkonů a několik kroků motorem. O tu zábavu s přepočítáváním času na kroky a stupně vás ale nepřipravím :) .
- Jakmile jsou ručky tam, kde mají být tak už jen zbývá rozjet nekonečný cyklus simulující opravdové hodiny. Vteřinová ručička skáče po vteřině minutová po minutě a hodinou si zvolte sami, já jsem zvolil jeden skok za 6 minut o patřičný úhel.
VIDEOUKÁZKA
Poznámka: Této úloze chybí video. Budeme rádi, pokud nám ho zašlete.
ŘEŠENÍ úlohy
ZAMĚŘENÍ ÚLOHY, METODICKÉ POKYNY
KONSTRUKČNÍ MODEL
- Použité stavebnice: Lego 9797 (základní stavebnice)
- Použité moduly: Řídící kostka NXT, Interaktivní servomotor, Dotykový senzor
- Postup konstrukce: uložit a prohlédnout (formát LEGO Digital designer)
ŘÍDÍCÍ PROGRAM
- Zdrojový program: stáhnout (formát pro NXT-G)