4.1 Řídicí jednotka LEGO Mindstorms EV3
Které prvky jsou (či mohou být) v řídicí jednotce?
1.
2.
3.
4.
5.
6.
atd.
🙋🏻 Senzory obvykle nevrací přímo měřenou hodnotu (např. 25 °C), ale číslo, které hodnotě odpovídá (např. 93 či 127). Čísla se pro různé typy senzorů liší. Je nutno je převést. Proto je tak důležité vědět, jaký typ senzoru je připojen, a volit při programování správné bloky.
🙋🏻 Výstupní porty LEGA ve skutečnosti umožňují i čtení dat z některých senzorů, např. čtení stavu otáček motoru. Obráceně to však neplatí.
Začneme jednoduše. Připravili jsme pro vás úvodní program, který si můžete stáhnout pomocí ikony pro stažení v levé části obrazovky.
📝 1. Napište, co program dělá.
📝 2. Napište, co očekáváte, že se stane, pokud odstraníte blok zvuku. Nevadí, když se zmýlíte. Důležité je se zamyslet.
3. Otestujte, zda se stalo to, co jste předpokládali.
❓ Proč se na displeji nic nezobrazuje?
❓ Proč se na displeji nic nezobrazuje?
🏷️ Vysvětlení: Zobrazení textu na displeji sice proběhlo, protože však v programu nebyl další příkaz, program skončil. Text byl zobrazen jen na velmi malou chvíli do doby, než se řízení ujal operační systém (firmware jednotky), který obrazovku přepsal.
❓ Který atribut určuje dobu znění tonů? Po jakou dobu byl text na displeji původně zobrazen?
Další možnost, jak vyřešit zobrazení na displeji, najdete v následující záložce.
Blok čekání (Wait)
Pro ovlivnění délky běhu programu můžete využít i blok s čekáním Wait. Ten najdete v dolní oranžové sekci Flow Control. Blok oddálí vykonání dalšího příkazu po zadanou dobu (ve vteřinách).
🏷️ Zajímavost: Blok dokáže čekat i na jiné události, např. na stisknutí tlačítka.
✋ Upozornění: Záložky nepřepínejte, dokud úkol nevyřešíte.
Upravte program tak, aby text zůstal na displeji zobrazený po dobu 3 vteřin.
Dokážete zobrazovat text postupně po písmenech (L, LE, LEG, LEGO)?
Program vytvořte a vyzkoušejte.
Poradíte si i se složitějším, dvouřádkovým výpisem na obrázku? Zkuste to! 🙂
❗💡 TIP: Složitější úlohy je vhodné řešit po menších částech. Zkuste nejdřív např. zarovnat text na střed a až poté řešit jeho pozici, zarovnání či mizení textu.
🙋🏻 Vymyslete svému robotovi jméno a zajímavým způsobem ho vypište na displeji.
Stáhněte si program a přejděte k řešení následujících úkolů.
Spusťte soubor. Měla by se vám přehrát stupnice, která je však pokažená.
📝 Sepište, jaké chyby jakého druhu obsahuje.
Pokuste se chyby v programu vyhledat a opravit. Běh programu můžete přerušit tlačítkem stop.
Jak „ladit“ chyby?
Je důležité vědět nejen to, jak se chyba projevuje, ale také kde se nachází (např. na začátku programu, na konci, uprostřed, po dlouhém tónu apod.). Je vhodné sledovat i parametry programových bloků.
💡 TIP: Všimněte si, že po spuštění se mění záhlaví bloku, který se právě vykonává. Tím můžete chybu taktéž dobře lokalizovat.
🏷️ Co když zobrazení nefunguje?
Zobrazení funguje, jen pokud je jednotka připojena k počítači (kabelem či přes Bluetooth) a program je spuštěn z programu EV3 Programming (např. tlačítkem spuštění).
K čemu slouží jednotlivé parametry bloku?
Které vlastnosti měníme pomocí:
1.
2.
3.
4.
Které z nich jste pro opravu využili?
🙋🏻 Poradili jste si se zvukem a lákají vás výzvy? Ve staženém programu si otevřete záložku „vyzva“.
1. O kterou písničku se jedná?
2. Vyhledejte a opravte chyby.
3. Písničku dokončete.