Mixér, aneb pracujeme s motorem

V dnešní hodině si vytvoříme a naprogramujete prvního robota s pohybem, který bude mít podobu malého kuchyňského mixéru. Základem jeho pohybu bude motor. 
 
⚙️ Robota si musíme nejprve sestavit. Jednoduchý návod naleznete o něco níže.

5.1 Sestavení a připojení mixéru

Sestavili jste již mixér? Pokud ano, můžeme pokračovat. Nejprve ho připojte k řídící jednotce. Pamatujete si, jaké porty používáme pro připojení motorů?
 
💡 TIP: Pro připojení všech motorů k řídící jednotce slouží výstupní porty označené písmenky A až D.

5.2 Začínáme programovat mixér

Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.

Vytvořte program, který spustí mixér.

💡 TIP: Blok pro ovládání motoru nalezneš v zelené paletě programových bloků. Jmenuje se „Medium Motor“ (střední motor).


POZOR: Při vytváření programu si vždy zkontroluj, že ovládáš motor, který potřebuješ. Výběr připojeného motoru provedeš výběrem písmenka (označení výstupního portu) v pravém horním rohu bloku. Na obrázku vybrán port A.

❓ Z jakého důvodu se mixér otočil jen velmi málo a poté se zastavil?

Nápověda: Podívej se na parametry programového bloku a zjisti, jak dlouho tvůj program trvá.

Zkus měnit hodnoty a zjisti, co který parametr dělá.

Vytvořte program, díky kterému se mixér roztočí na 5 vteřin.

💡 TIP: Dobu otáčení motoru můžete přesně řídit dalšími režimy programového bloku (viz obrázek). Otáčení je možné provést po určitou dobu, o určitý počet stupňů nebo o určitý počet otáček motoru.

Ke stejnému výsledku někdy vede více cest.

Jak se od vašeho řešení liší program na obrázku? Dokážete zjistit, jak funguje?


💡 TIP: Blok s přesýpacími hodinami se nazývá „Wait“. Naleznete ho v oranžové záložce. Jeho úkolem je oddálit vykonávání další části programu. Má několik režimů. Na co čeká náš blok? 

5.3 Mixér s tlačítkem

Mixér, se kterým jsme nyní pracovali je velmi nepraktický. Nedá se nijak ovládat, ani zastavit.

⚙️Přidejte k němu tedy tlačítko. Nezapomeňte, i to musí být propojeno s řídicí jednotkou.

💡 TIP: Všechny vstupní moduly se k řídící jednotce připojují pomocí portů označených 1 až 4.

5.4 Ovládáme mixér tlačítkem

Nyní náš mixér vylepšíme o řízení pomocí tlačítka. To bude sloužit k vypínání a zapínání mixéru.

Blok Wait nemusí být řízený jen časem, ale umí reagovat i na změnu stisku tlačítka. Tuto volbu naleznete mezi jeho režimy u dotykového senzoru.

🏷️ Rozlišujeme:
Modul samostatného tlačítka (Touch senzor).
Tlačítka na řídicí jednotce (Brick Buttons).

Vylepšete Váš program tak, aby se mixér zapnul až po stisku tlačítka.

❓ Jak musíte program rozšířit, aby se mixér po stisknutí tlačítka spustil a po dalším stisknutí tlačítka znovu vypnul?

5.5 Dokážete opravit program?

Následující program k ovládání mixéru obsahuje chybu. Dokážete ji najít? Pokuste se ji opravit.

Co dělá blok ve kterém jsou umístěny všechny ostatní příkazy?


Jak by se program choval bez něj?


Přidejte do programu volbu pro rychlost 75 %.

5.6 Závěrečný úkol

Bylo vydáno nové nařízení regulačního úřadu, díky němuž může mixér běžet pouze v případě, že je stisknuto tlačítko. Při jeho uvolnění se vypne.

❗ Pro rozlišení dvou různých stavů se využívá podmínka, kterou znázorňuje blok Switch, který nalezenete v oranžové záložce.

Ta může být stejně jako blok Wait řízena tlačítkem.

Pokud je tlačítko stisknuto, vykonává se kód umístěný v sekci označení fajfkou ✔️, pokud není stisknuto, tak kód v sekci označené křížkem ❌.

Zařiďte, aby mixér běžel jen v případě, že je tlačítko stisknuto. Při uvolnění tlačítka se vypne.

🙋🏻 5.7 Úkol pro rychlé žáky

Máte již všechny úkoly vyřešené a vaši spolužáci stále pracují? Vylepšete svůj mixér.

🙋🏻Vymyslete a naprogramujte, jak by mixér mohl fungovat v režimu, který nazveme kvedlačka.
⚙️ Vylepšete konstrukci šlehací metly mixéru .