Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.
Vytvořte program, který spustí mixér.
💡 TIP: Blok pro ovládání motoru naleznete v zelené paletě programových bloků. Nazývá se Medium Motor (střední motor).
❗ POZOR: Při vytváření programu si vždy zkontrolujte, že ovládáte motor, který potřebujete. Výběr připojeného motoru provedete výběrem písmena (označení výstupního portu) v pravém horním rohu bloku. Na obrázku je vybrán port A.
❓ Z jakého důvodu se mixér otočil jen velmi málo a poté se zastavil?
Pokuste se na problém přijít. Experimentujte.
Do záložky 🆘 5.2.3 SOS můžete přejít, až pokud vyčerpáte všechny možnosti.
🆘💡 TIP: Podívejte se na parametry programového bloku a zjistěte, jak dlouho váš program trvá.
Zkuste měnit hodnoty a sledujte, co který parametr dělá.
Vytvořte program, díky kterému se mixér roztočí na 5 vteřin.
Pokuste se vymyslet řešení. Experimentujte.
🆘💡 TIP: Dobu otáčení motoru můžete přesně řídit dalšími režimy programového bloku (viz obrázek). Otáčení je možné provést po určitou dobu, o určitý počet stupňů nebo o určitý počet otáček motoru.
Ke stejnému výsledku někdy vede více cest.
Jak se program na obrázku liší od vašeho řešení? Dokážete zjistit, jak funguje?
💡 TIP: Blok s přesýpacími hodinami se nazývá Wait. Naleznete ho v oranžové záložce. Jeho úkolem je oddálit vykonávání další části programu. Má několik režimů. Na co čeká tento blok?
Mixér, se kterým jsme nyní pracovali, je velmi nepraktický. Nedá se nijak ovládat ani zastavit.
⚙️Přidejte k němu proto tlačítko. Nezapomeňte − i to musí být propojeno s řídicí jednotkou.
💡 TIP: Všechny vstupní moduly se k řídicí jednotce připojují pomocí portů označených čísly 1 až 4.
Nyní mixér vylepšíme o řízení pomocí tlačítka. To bude sloužit k vypínání a zapínání mixéru.
Blok Wait nemusí být řízen jen časem, ale umí reagovat i na změnu polohy tlačítka senzoru. Tuto volbu naleznete mezi jeho režimy u dotykového senzoru.
🏷️ Rozlišujeme:
Externí tlačítka (Touch Sensor).
Tlačítka na řídicí jednotce (Brick Buttons).
Vylepšete svůj program tak, aby se mixér zapnul až po stisknutí tlačítka.
❓ Jak musíte program rozšířit, aby se mixér po stisknutí tlačítka spustil a po dalším stisknutí tlačítka znovu vypnul?
Následující program k ovládání mixéru obsahuje chybu. Dokážete ji najít? Pokuste se ji také opravit.
📝 Co dělá blok, ve kterém jsou umístěny všechny ostatní příkazy?
📝 Jak by se program choval bez něj?
Přidejte do programu volbu pro rychlost 75 %.
Zákazník si u vás objednal nový, bezpečnější model mixéru. Ten poběží pouze v případě, že je tlačítko stisknuté. Při uvolnění tlačítka se vypne. Model bude navíc vybaven zvukovou i optickou signalizací běhu.
❗ Pro rozlišení dvou různých stavů se využívá podmínka, kterou znázorňuje blok Switch, který naleznete v oranžové záložce palety programových bloků.
Ta může být, stejně jako blok Wait, řízena tlačítkem.
Pokud je tlačítko stisknuto, vykonává se kód umístěný v sekci označené fajfkou ✔️
Pokud není stisknuto, tak kód v sekci označené křížkem ❌.
Zařiďte, aby mixér běžel jen v případě, že je tlačítko stisknuto. Po uvolnění tlačítka se vypne.
💡 TIP: Jednou z funkcí řídicí jednotky je i barevné podsvícení tlačítek pomocí LED (blok Brick Status Light).
Vylepšete svůj mixér o světelnou signalizaci běhu.
V případě, že se mixér otáčí, bude řídicí jednotka např. podbarvena červeně, v klidovém režimu zeleně.
🙋🏻 Náš mixér je velmi tichý. Vylepšete ho i o zvukovou signalizaci běhu.
Máte již všechny úkoly vyřešené a vaši spolužáci stále pracují? Vylepšete svůj mixér.
🙋🏻Vymyslete a naprogramujte, jak by mixér mohl fungovat v režimu, který nazveme kvedlačka.
💡 TIP: Nevíte, co je kvedlačka? Kvedlačka se používá např. na rozmíchání mouky s vodou, pro míchání vajíček či těsta na palačinky. Rychle střídá směry otáčení metly, aby došlo k dobrému promísení surovin (obsahu).
⚙️ Vylepšete konstrukci šlehací metly mixéru.