Pracujeme s motorem

V dnešní hodině si vytvoříme a naprogramujete prvního robota s pohybem, který bude mít podobu malého kuchyňského mixéru. Základem jeho pohybu bude motor. 
 
Robota si musíme nejprve sestavit. Jednoduchý návod naleznete o něco níže.

Připojení mixéru

Máte mixér sestavený? Pokud ano, můžeme se dát do práce. Nejprve jej ovšem musíme připojit k řídící jednotce.
 
TIP: Pro připojení všech motorů k řídící jednotce slouží výstupní porty označené písmenky A - D.

Začínáme programovat mixér

Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.

Vytvořte program, který spustí mixér.

TIP:
Blok pro ovládání motoru nalezneš v zelené paletě programových bloků. Jmenuje se "Medium Motor".

Při vytváření programu si vždy zkontroluj, že ovládáš motor, který potřebuješ. Výběr připojeného motoru provedeš výběrem písmenka (označení výstupního portu) v pravém horním rohu bloku. Na obrázku vybrán port A.

Z jakého důvodu se mixér otočil jen velmi málo a poté se zastavil?
Podívej se na parametry programového bloku a zjisti, jak dlouho tvůj program trvá.

Zkus měnit hodnoty a zjisti, co který parametr dělá.

Vytvořte program, díky kterému se mixér roztočí na 5 vteřin.

Tip: Dobu otáčení motoru můžete přesně řídit dalšími režimy programového bloku (viz obrázek). Otáčení je možné provést po určitou dobu, o určitý počet úhlových stupňů nebo o určitý počet otáček motoru.

Povedlo se vám roztočit mixér na 5 vteřin? Jak se od vašeho řešení liší program na obrázku? Dokážete zjistit, jak funguje?


TIP: Blok s přesýpacíma hodinama se nazývá "Wait". Naleznete ho v oranžové záložce a jeho úkolem je oddálit o určitou dobu vykonávání další části programu.

Mixér s tlačítkem

Mixér, se kterým jsme nyní pracovali je velmi nepraktický. Nedá se nijak ovládat, ani zastavit.

Přidejte k němu tedy tlačítko. I to musí být propojeno s řídicí jednotkou.

TIP: Všechny vstupní moduly se k řídící jednotce připojují pomocí portů označených 1 - 4.

Ovládáme mixér tlačítkem

Nyní náš mixér vylepšíme o řízení pomocí tlačítka.

TIP: Blok Wait nemusí být řízený jenom časem, ale umí reagovat i na změnu stisku tlačítka. Tuto volbu naleznete mezi jeho režimy u dotykového senzoru (Touch senzor).

Zajistěte, aby se mixér spustil až po stisku tlačítka.

Jak musíte program rozšířit, aby se mixér po stisknutí tlačítka spustil a po dalším stisknutí tlačítka znovu vypnul?

Dokážete opravit program?

Následující program k ovládání mixéru obsahuje chybu. Dokážete ji najít? Pokuste se ji opravit.

Co dělá blok ve kterém jsou umístěny všechny ostatní příkazy?

Jak by se program choval bez něj?

Přidejte do programu volbu pro zrychlení na 75 %.

Závěrečný úkol

Bylo vydáno nové nařízení regulačního úřadu, díky nemuž může mixér běžet pouze v případě, že je stisknuto tlačítko. Při jeho uvolnění se vypne.

TIP: Pro rozlišení dvou různých stavů se využívá podmínka, kterou znázorňuje blok Switch, který nalezenete v oranžové záložce.
Ta může být stejně jako blok Wait řízena tlačítkem. Pokud je tlačítko stisknuto, vykonává se kód umístěný v sekci označení fajfkou, pokud není stisknuto, tak kód v sekci označené křížkem.

Zařiďte, aby mixér běžel jen v případě, že je tlačítko stisknuto. Při uvolnění tlačítka se vypne.

Úkol pro rychlé žáky

Máte již všechny úkoly vyřešené a vaši spolužáci stále pracují? Vylepšete svůj mixér. Vymyslete a naprogramujte, jak by mixér mohl fungovat v režimu, který nazveme kvedlačka.