Program je nyní v počítači, ale je nutné ho nahrát do robota. Jeho řídicí jednotku je třeba s počítačem propojit, a to buďto pomocí USB kabelu či pomocí Bluetooth.
Nyní si vyzkoušíme jednodušší variantu s USB kabelem, ten najdete v krabici. Robota připojte a následujte další instrukce.
To, že se robot správně připojil, poznáte např. zobrazením připojených senzorů a motorů v seznamu portů v pravém dolním rohu aplikace.
Pokud se připojení nezdařilo, nejprve zkontrolujte, zda:
a) je řídicí jednotka zapnutá,
b) je správně připojen USB kabel,
c) máte pomocí vodičů (kabelů) k řídicí jednotce správně připojeny motory do portů A a D.
Pokud je vše v pořádku, zkontrolujte, vyhledejte a připojte jednotku dle obrázku.
Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.
❓ Co se stane, pokud motory připojíte k daným portům dle obrázku, program nahrajete do řídicí jednotky a spustíte?
❗ Poznamenejte si, co si myslíte a až následně program otestujte.
📝 Co myslíme, že se stane?
📝 Co se stalo?
Přišli jste na správné řešení?
💡 TIP: Pro řízení robotů, kteří jsou poháněni dvěma motory, se používá blok Move Steering.
Naleznete ho v zelené záložce programových bloků.
❗ Upozornění: Nezapomeňte při programování zvolit správné výstupní porty řídicí jednotky, ke kterým jsou motory připojeny (A + D).
❓ V čem se tento program liší od předchozího?
❓ Jaký pohyb robot vykoná nyní?
Testujte až poté, co odpovíte na otázky.
Pomocí programu na obrázku ujede robot určitou vzdálenost.
❓ Co musíte v programu změnit, aby robot ujel pouze polovinu této vzdálenosti? Vymyslete řešení a otestujte ho.
❓ Nyní pro vás máme jednu hádanku. Proč se robot po spuštění tohoto programu nerozjede?
💡 TIP: Zaměřte se na režimy programového bloku a ověřte, jak je robot v tomto případě řízen.
Nyní si vyzkoušíte, zda jste vše správně pochopili.
Vytvořte program, pomocí kterého robot ujede vzdálenost 4 otáček svých kol rychlostí 50 % a poté na dvě otáčky zrychlí na 100 %.
📈
Protože již nejste úplní začátečníci, zkusíme, jak rozumíte programům.
Nejprve vymyslete (či odhadněte) správnou odpověď a poznamenejte si ji do připravených políček.
Váš úsudek poté otestujte vytvořením a spuštěním programu.
📝 Jaký je rozdíl mezi programy na obrázku?
📝 Pomocí kterého programu robot ujede delší vzdálenost?
Zamyslete se, vaši odpověď si poznamenejte. Poté otestujte, zda byl váš úsudek správný. Pokud ne, zjistěte, v čem vás programy zmátly.
📝 Ve kterém případě robot urazí delší vzdálenost? Dokážete najít odpověď jen na základě obrázku?
📝 Jaký je rozdíl mezi oběma programy?
Poznamenejte si odpověď, následně programy otestujte a porovnejte odpověď s výsledkem.
📝 Kolik centimetrů robot ujede, pokud spustíme program na obrázku?
🙋🏻 Jakým způsobem by se to dalo zjistit i bez jeho spuštění?
📝 Jak zajistíte, aby stejnou vzdálenost, jako v předchozí hádance, ujel robot zadáním ve stupních?
🙋🏻 Vytvořte program, pomocí kterého robot ujede co nejpřesněji 30 centimetrů.
Nyní si vyzkoušíme, jestli umíte znalosti z předchozích úkolů použít k řešení složitějšího problému.
Vytvořte program, pomocí kterého robot ujede vzdálenost 5 otáček kol, poté se otočí o 90° vpravo a následně ujede dalších 5 otáček.
Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.
Zařiďte, aby robot ujel 15 cm, pak na 3 vteřiny zastavil, poté se znovu rozjel a ujel 15 cm.
💡 TIP: Pro řešení úlohy se vám možná bude hodit blok Wait, který naleznete v oranžové paletě bloků. Jeho úkolem je oddálit vykonávání další části programu po zadanou dobu.
Zařiďte, aby robot ujel 30 cm, následně zastavil a zacouval zpět na počáteční pozici.
Zařiďte, aby robot ujel 30 cm, otočil se o 180° a dojel zpět na výchozí pozici.
Myslíte si, že už základní ovládání robota zvládáte? Máme pro vás závěrečný úkol.
Naprogramujte robota tak, aby projel následující dráhu, a to podle zadaných pokynů o délce i rychlosti pohybu.