Oživení pojízdného robota

V dnešní hodině se naučíme řídit pojízdného robota, kterého jsme si sestavili v minulé hodině. Vezměte si Vašeho robota a pusťte se níže do řešení.

Náš sestavený robot. Všimněte si připojení motorů k portu D a A.

Připojení motorů

Pro připojení všech motorů k řídící jednotce slouží výstupní porty označené písmenky A - D. Zkontrolujte, zda máte motory na Vašem robotu připojeny dle výše uvedeného obrázku.

Učíme robota jezdit

Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.

Co se stane, pokud motory připojíte k daným portům dle obrázku, program nahrajete do řídící jednotky a spustíte?

Poznamenejte si, co si myslíte a následně program otestujte. Uhádli jste správné řešení?


TIP pro řešení: Pro řízení robotů, kteří jsou poháněni dvěma motory se používá blok s názvem "Move Steering". Naleznete ho v zelené záložce programových bloků.

Upozornění: Nezapomeňte při programování zvolit správné výstupní porty řídící jednotky, ke kterým jsou motory připojeny (A - D).

V čem se tento program liší od předchozího? Jaký pohyb robot vykoná nyní?
Opět se nejprve zamyslete, než zkusíte program otestovat.

Pomocí programu na obrázku ujede robot určitou vzdálenost.
Co musíte v programu změnit, aby ujel pouze polovinu této vzdálenosti? Vymyslete a otestujte.

Nyní pro vás máme jednu hádanku. Proč se robot při spuštění tohoto programu nerozjede?


Tip pro řešení: Zaměřte se na režimy programového bloku a ověřte, jak je robot v tomto případě řízen.

Souhrnný úkol - střídáme rychlosti

Nyní si vyzkoušíme, jestli jste vše správně pochopili.

Vytvořte program, pomocí kterého robot pojede 4 otáčky motorů rychlostí 50 % a poté na dvě otáčky motorů zrychlí na 100 %.

Učíme robota vzdálenost

Otevřete programovací prostředí EV3 a postupně řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.

Protože již nejste úplní začátečníci, zkusíme, jak rozumíte programům. Vezměte si poznámkový blok a před řešením úloh zkuste vymyslet či odhadnout správnou odpověď. 

Váš úsudek poté otestujte vytvořeným programem.

Jaký je rozdíl mezi programy na obrázku?

Pomocí kterého programu robot ujede delší vzdálenost? Zamyslete si, vaši odpověd si poznamenejte a pak otestujte, jestli byl váš úsudek správný.

V kterém případě robot urazí delší vzdálenost? Dokážete najít odpověď jen ne základě obrázku? Jaký je rozdíl mezi oběma programy?

Poznamenejte si odpověď a následně programy otestujte a porovnejte odpověď s výsledkem.

Kolik centimetrů robot ujede, pokud spustíme program na obrázku?
Jakým způsobem by se to dalo zjistit i bez jeho spuštění? 

 Jak zajistíte, aby stejnou vzdálenost, jako v předchozí hádance, ujel robot ve stupních?

Vytvořte program, pomocí kterého robot ujede co nejpřesněji 30 centimetrů.

Náročnější úkol

Nyní si vyzkoušíme, jestli umíte znalosti z předchozích úkolů použít k řešení složitějšího problému.

Vytvořte program, pomocí kterého robot ujede 5 otáček motoru, poté se otočí o 90° vpravo a následně ujede znovu 5 otáček motoru.

Náročnější úkoly pro rychlé žáky

Otevřete programovací prostředí EV3 a řešte jednotlivé úkoly uvedené v záložkách níže.

Zařiďte, aby robot ujel 15 cm, pak na 3 vteřiny zastavil a pak se znovu rozjel a ujel 15 cm.

TIP: Pro řešení úlohy se vám možná bude hodit blok Wait, který naleznete v oranžové paletě bloků. Jeho úkolem je oddálit vykonávání další části programu po zadanou dobu.

Zařiďte, aby robot ujel 30 cm, následně zastavil a zpět na počáteční pozici zacouval.

Zařiďte, aby robot ujel 30 cm, otočil se o 180° a dojel znovu zpět na výchozí pozici.

Závěrečné ověření

Myslíte si, že už základní ovládání robota zvládáte? Máme pro vás závěrečný úkol.

Zajistěte, aby robot projel následující dráhu a během jízdy respektoval pokyny ohledně délky pohybu a uvedené rychlosti.