ÚLOHY: Úroveň 2

ÚLOHA: Přepravní robot 2

  • Vytisknout

prepravni robot 2

Informace

Obtížnost: mírně pokročilý (2 z 5)

Doporučený věk: 8+

Doporučený čas: sestava 10 minut, program 25 minut

V továrnách na automobily můžeme nalézt roboty doslova na každém kroku. Vykonovají často činnosti pro člověka namáhavé (manipulace s těžkými předměty), nebezpečné (lakování), nezajímavé (občasné zásobování) či činnosti vyžadující naprostou přesnost (svařování karosérie automobilu).

 I my si proto zkusíme jednoho takovéhoto robota sestavit. Bude se jednat o robota, který bude provádět zásobování. K vyznačení trasy jeho jízdy mu bude sloužit černá čára vyznačená na zemi, kterou bude následovat. Na konci trasy bude tato čára ukončená travem písmene T, podle kterého robot pozná že se má otočit a počkat na naložení či vyložení nákladu.

Zadání

  • Pomocí stavebnice LEGO Minstorms Education vytvořte jezdícího přepravního robota, který se bude pohybovat po černou čarou vymezené trase. 
  • Na konci trasy je umístěno zakončení ve tvaru písmene T na kterém robot vykoná otáčku a zastaví se.
  • Důležitá je nejen rychlost, ale i přesnost pohybu (robot nesmí vyjet z trasy a srazit případnou okolní překážku, která může být podél trati).

prepravni robot 2

Stručný návod, tipy a triky

K SESTAVENÍ

  • Konstrukce jezdícího robota je poměrně snadná. Skládá se ze dvou motorů zajišťujících pohyb a třetího opěrného kolečka zajišťující stabilitu a snadné otáčení. Ve výsledku se může jednat i o robota z návodu.
  • Robot je vybaven dvěma světelnýma senzorama, které nám pomáhají hlídat černou vodící čáru. Ideální je, pokud při ladění můžeme měnit jejich rozestup. Úlohu lze řešit i s jedním světelným senzorem, ale to je již o požnání těžší.
  • Při konstrukci robota byste neměli zapomenout i na úložnou plochu na přepravované předměty. 

K PROGRAMU 

  • K pohybu a samotnému zatáčení budeme používat 2 servomotory a 2 světelné senzory. Ty nám budou neustále hlídat černou vodící čáru, umístěnou mezi senzory. Pokud se čára dostane pod jeden senzor, vykonáme protipohyb, který zajistí její navrácení mezi senzory.
  • Do programu je potřeba zařadit i detekci koncového místa (T). To poznáte tak, že se zakryjí oba dva koncové senzory.

VIDEOUKÁZKA


    ŘEŠENÍ úlohy

    ZAMĚŘENÍ ÚLOHY, METODICKÉ POKYNY

    Úloha je zaměřena na základní použití dvou Interaktivních servomotorů, které jsou natáčeny o určitý úhel. V úloze je nutné neustálé načítání informací ze dvou světelných senzorů a podle těchto údajů poté určit otočení servomotorů.

     

    KONSTRUKČNÍ MODEL

    Použité stavebnice: Lego 9797 (základní stavebnice)

    Použité moduly: Řídící kostka NXT,Světelná kostkaInteraktivní servomotor

    Postup konstrukce:uložit a prohlédnout (formát LEGO Digital designer)(ZIP)

    ŘÍDÍCÍ PROGRAM

    Zdrojový program:stáhnout (formát pro NXT-G)(ZIP)

    1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 4.00 (5 hodnocení)